5 de juliol a les 21 hores. Pati de la Casa de Convalescència

La Caravaggia:

  • Joaquim Guerra, baixó, baixonets i xeremies
  • Carles Vallès, baixó, baixonets, xeremies i flautes
  • Jordi Giménez, sacabutx i trompeta de vares
  • Lluís Coll, corneta, corneta muda, trompeta natural i viola de roda

PROGRAMA

PRIMERA PART
I. Inicis de la polifonia escrita
Conductus Cedit frigus hiemale
(segle XIII, Ripoll)
Conductus de la cartoixa d’Escaladei
(segle XIII, Escaladei)
Llibre Vermell
(final del segle XIV, Montserrat)
II. Renaixement
PERE ORIOLA (1440-1480) O vos homines qui transite in pena
ANÒNIM (s. XV) La vida de Culin
Zappay lo campo
MATEU FLETXA (1481-1553) Bella, de vós som amorós
Què farem del pobre Joan
SEGONA PART
I. Tradició oral
TRADICIONALS CATALANES Ball de l’àliga de la Patum de Berga
El noi de la mare
La presó de Lleida
II. Renaixement
BARTOMEU CÀRCERES
(fl. meitat s. XVI)
Soleta só jo ací
LOPE DE BAENA (fl. 1476 – c. 1506) Amor pues tú nos das plazer
GABRIEL MENA († 1528) A la caça, sus a caça
PEDRO DE PASTRANA (c. 1490 – 1558) Ay, dime señora
LLUÍS DEL MILÀ (c. 1500 – c 1561) Pavana
PERE ALBERCH (1517-1582) El bon jorn
III. Abans de 1714
ANÒNIMS Marxa de les Guàrdies Imperials Catalanes
El cant dels ocells dedicat a l’Arxiduc Carles
Plora, plora, Catalunya

 

La Caravaggia presenta una miscel·lània de música catalana tocada amb els instruments de vent de l’edat mitjana i el Renaixement pels ministrers. El primer manuscrit conservat de polifonia en terres catalanes (Ripoll, segle xiii) obre el concert. Durant l’hora de durada de l’espectacle, la formació, especialitzada en la interpretació en criteris històrics, mostra exemples de la nostra música des de les primeres composicions fins a les últimes obres conservades abans de la desfeta de 1714. A més de la música escrita, La Caravaggia també ofereix un tast del que ha anomenat «música recordada»: música tradicional que ha perviscut fins als nostres dies gràcies a la transmissió oral («El noi de la mare», «La presó de Lleida», «Plora, plora, Catalunya»…).

NOTES AL PROGRAMA

Els programes de concert de La Caravaggia, com els de la majoria de conjunts especialitzats en la interpretació en criteris històrics de la música antiga, se solen centrar en un espai curt de temps, en una regió concreta, en un compositor… En aquesta ocasió el conjunt català passa per alt aquesta norma no escrita i presenta un programa que abraça quatre segles de la nostra his- tòria. En lloc de posar el focus en una estètica concreta (determinada per uns estils, llenguatges, formes, gèneres, llocs…) posen el focus en la idea del patrimoni musical català d’abans de la desfeta de 1714. Essent plenament conscients que la pretensió de reproduir la música del passat

«com veritablement es feia» és absurda, La Caravaggia sent la necessitat de fer un recorregut per la música conservada i recordada del nostre país amb la humilitat de qui se sap incapaç de ser «autèntic», però amb la voluntat de presentar una mostra del patrimoni musical des dels primers manuscrits conservats de polifonia fins a la caiguda de Barcelona en mans de l’exèrcit de Felip V.