8 de juliol de 2021

Pati de la Casa de Convalescència

EL PIANO MÉS ENLLÀ DEL CONCERT

La inspiració en els ritmes del ball

El fil conductor del programa, encara que sembli estrany, és Felip Pedrell. Ell va reconèixer el valor de Muzio Clementi i de la música popular que va impulsar a través dels seus alumnes Isaac Albéniz, Enric Granados i Matilde Escalas. Les obres de Joan Flotats van ser creades per al ball i algunes contenen referències directes al llenguatge del flamenc. Ferran Sor apareix gràcies a Clementi, a qui va conèixer en la seva etapa londinenca i qui li va editar la Fantasia op. 12 per a guitarra. A Londres, Sor es va amarar del frenesí que es vivia pel piano i va compondre una sèrie de peces per a aquest instrument per a gaudir en moviment. Ja a Barcelona, Sor havia dirigit balls. Una part de la sonata de Clementi es basa en ritmes de la música espanyola. La castanyola va néixer per a unir la música i el ball i, en aquest recital, els textos rítmics de Belén Cabanes donen un nou alè a algunes peces del repertori, el qual es completa amb un toc de música popular com a font d’inspiració.

 

Marina Rodríguez Brià, pianista, neix a Sant Vicenç de Castellet (Barcelonès) i estudia al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona, al Conservatoire National de Musique, Danse et Art Dramatique de Perpinyà i a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en música i en filologia francesa.

Ha actuat en sales com ara la Staatsoper Unter den Linden de Berlín, la Laeiszhalle d’Hamburg, The Sage de Gateshead, la Nikolaisaal de Potsdam, l’Auditori de Barcelona, la Staatsoper de Stuttgart, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el Palau de la Música de València, l’Aalto-Theater d’Essen, la Casa da Musica d’Oporto, el Teatro Gran Rex de Buenos Aires, l’Instituto Cervantes i la Fundación March de Madrid, i en els festivals internacionals de Grafenegg, Düsseldorf i Ludwigsburg, l’Exposició Universal de Hannover o el Festival Chopin de Valldemossa, entre molts d’altres.

De l’any 1999 al 2005 va actuar amb José de Udaeta i Belén Cabanes a prestigiosos teatres d’òpera i sales d’Alemanya, Holanda, Itàlia i Espanya. Amb Belén Cabanes continua l’activitat concertística. Ha fet recitals de piano amb música espanyola a Columbia (Estats Units d’Amèrica). Ha col·laborat amb orquestres com la Filharmonia de Cambra, l’Orquestra Simfònica de Barcelona (OBC) i l’Orquestra de Cambra Catalana.

Estudiosa del compositor Muzio Clementi, ha publicat dos discos amb obres d’aquest autor. A la Universitat de Barcelona ha impartit i coordinat cursos. El 2017 va ser convidada als Estats Units a participar en les conferències de la Historical Keyboard Society of North America per tocar en el concert d’obertura i per impartir la conferència recital «Fernando Sor in London. His Relationship with the London Piano School». Ha participat activament en els actes de la Jornada Clementi 2017 a l’IEC i al Museu de la Música de Barcelona, així com a l’exposició «Muzio Clementi, The Father of the Pianoforte», al Palau de la Música. També ha estat comissària de l’exposició dedicada a la relació de Clementi amb Ludwig van Beethoven al Museu de la Música (2020). És membre fundadora de l’Associació Muzio Clementi de Barcelona, que promou un projecte de recerca de pianos a Catalunya anteriors al 1850. Dedicada també a la recerca, escriu articles per a publicacions especialitzades.

 

Belén Cabanes, ballarina i castanyolista, neix a Vilanova i la Geltrú (Garraf), es forma a Barcelona i es titula al Real Conservatorio Profesional de Danza Mariemma, de Madrid. Obté la revàlida superior del Método para castañuelas d’Emma Maleras.

Del 1988 al 1991 és membre de la Companyia de Dansa Espanyola de Barcelona; del 1991 al 1995 forma part del Ballet Teatro Español Rafael Aguilar. És fundadora de Flamenco Camerata Project (1996-2000) i cofundadora de la Cía. 2D1, sota la direcció de Juan Carlos Lérida (1998-2002). El 2000 obté el premi en la categoria Bailarina Sobresaliente al Certamen de Coreografía de Danza Española, de Madrid. El 2003 és solista de la Compañía Talent Danza, sota la direcció d’Antonio Najarro i Pascal Gaona. Crea l’espectacle de dansa teatre Temps de flors i fa la presentació musical al Musikverein de Viena amb la Tonkünstler Orchester, dirigida pel mestre Andrés Orozco.

Treballa com a partner del ballarí i concertista José de Udaeta (1998-2007) en l’espectacle El secret de la castanyola, al Teatre Nacional de Catalunya, entre d’altres, i en Capricho español, juntament amb la pianista Marina Rodríguez.

El 2011 crea Ocells d’ivori, en homenatge a José de Udaeta, també amb Marina Rodríguez. És coreògrafa i ballarina dels espectacles Ànima nua i La castanyola contemporània, amb els quals fa gires per Alemanya i Àustria i actua també a l’Auditori de Barcelona, entre d’altres.

Enregistra com a concertista el CD Tanganera, del guitarrista Víctor Valls, i col·labora en els CD de contes dedicats a Enric Granados i Isaac Albéniz. És professora en cursos internacionals i és artista convidada al festival de música clàssica GMMF 2014, de Corea del Sud, al costat del violoncel·lista Lluís Claret.

Actualment és professora del Departament de Dansa Espanyola del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona. El 2015 obté el grau superior en pedagogia de la dansa.

El novembre del 2018 impulsa l’homenatge a José de Udaeta i Emma Maleras. El juliol del 2020 participa com a concertista i testimoni dels darrers anys de la vida artística de José de Udaeta en el projecte museístic i centre d’interpretació que l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes ha ideat en el castell de la ciutat, on va viure els darrers cinquanta anys.